Partrederier med Erik Andersson som redare. De skuggade fälten anger de år ”Jerk-Anders” var huvudredare. Vissa år är också hans andelstal i rederiet angivna. Sammanställningen är gjord utifrån de utförliga artiklarna i  Roslagens sjöfartsminnesförenings årsböcker med Lars Nylén som författare.

 

18

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

19

00

01

02

03

04

 

1

 

 

1/

16

 

 

 

 

 

 

5/

72

 

18/

144

 

 

 

 

 

Belize

 

2

1/7

 

 

 

 

 

2/

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrik

 

3

 

 

2/

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Signe

 

4.

 

 

 

 

 

2/

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emilie

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jersö

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/

30

 

 

 

 

Heinrich Jäde

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2/

20

 

 

 

 

Jupiter

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/16

 

 

 

 

 

 

 

Thrine

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magnus Huss

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2/

40

 

 

 

Aracan

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nanna

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/

38

 

Flora

 

 

1. Barken Belize. Byggd 1853. Huvudredare 1871 – 1874 C J Pira.  Huvudredare 1874 – 1899 Erik Andersson. Förlist i Östersjön november 1899. Andersson började alltså som redare 1871. Skeppare: Carl Johansson Ortalalund, Erik Mattsson Norrby   m.fl. och slutligen C E Ohlsson, Edeby intill haveriet.

2. Briggen Henrik. Byggår 1854. Köpt av partrederiet 1884. Huvudredare 1884 – 1888 E Sjöström. Slutar som pråm i Kristiansand efter 48 år år 1902. Skeppare: Anders Andersson 1883 – 1890, S E Johansson, ”Harnäsarn”, Gustaf Mattsson Norrby , Olof Magnus Ohlsson Edeby

3. Barkskeppet Signe. Skeppare: A P Johansson fån Ortala 1888-1896 med 2/16 andelar i rederiet.  Mattias Mattsson 1892 .  I huvudsak virkestransport Norrland – U.K. Den 43-åriga skutan förliser i Nordsjön 1896.

4. Skonertskeppet Emilie. Byggår 1865. Skeppare:  Matthias Mattsson, Ortala by , Carl Johansson Ortalalund, T Jansson Marum, C E Ohlsson Mälby.  Avtackling  vid Karlsviken, Edeby  vintern 1900/1901. Slutade som vågbrytare vid Mälby.

5.Jersö. Byggd  1879 i Roslagen. Skeppare Johan Johansson Ortalalund 1889 – 1897 och dennes bror Carl Johansson 1898 – 1900,  J A Sjöblom 1901 – 1902. Såldes 1903 och användes i filminspelning varvid hon övertändes och sjönk utanför Öregrund 1922.

6. Heinrich Jäde byggd i Tyskland 1854. Skeppare Carl Johansson, Ortalalund 1890 – 1895, Carl Carlsson , Gåsvik 1895 – 1900. Avrustas och försäljs i Roslagen

7.Briggen Jupiter. Skeppare Anders Andersson, Edeby 1891 – 1901 som efter 46 år till sjöss gick iland 1902 sextiotvå år gammal. Avled i Edeby 1913. Jupiter var 36 år då hon inköptes 1891 av partrederiet.  Övriga Edeby-bor som var mönstrade på Jupiter 1892 var styrman C E Ohlsson (senare skeppare på Belize), matros A Aug. Olsson, lättmatros Frans Olsson(?). 1898  var även Anders August Ungman bästeman ombord. Ungman var ordinarie båtsman vid rote68 – Edeby och fick permission för segelsjöfart under sommaren.  Delägare i dec. 1900 var även skepparen Anders Andersson, Carl Erik Andersson, Fredrik Andersson, alla Edeby, vardera med andelen 2/20. Efter 1902 ligger Jupiter förtöjd vid Karlsviken, Edeby, för att sedan säljas som pråm i Stockholm 1906.

8. Barkskeppet Thrine. Byggd 1874 i Finland. Köpt av partrederiet 1896 med 18 delägare.Skeppare: A P Johansson 1897 – 1901.

9.Barkskeppet Magnus Huss byggdes 1874 och var det näst största fartyget under Jerk-Anders redarskap med 533 ton. Skeppare: S E Johansson och senare Per Mattsson. Magnus Huss slutar som pråm i Harg 1908 efter att ha gjort lite längre resor på världshaven.

10.Barkskeppet Aracan, det största  segelfartyget hos Jerk-Anders med sina 654 ton, byggdes 1876 i Sundsvall. Partrederiet med Jerk-Anders som huvudredare tog över Aracan 1898 och hade henne kvar till 1906 då sjökapten Per Mattson tog över. Skeppare: S E  Johansson, Per Mattsson m. fl.

11.Barken Nanna seglade under Jerk-Anders redarskap under i stort sett samma period som Aracan .Hon byggdes 1875 i Tyskland.  Skeppare: Mattias Mattsson  Ortalalund,  1891-1907, men även Johan Johansson som tog över huvudredarskapet 1906.  Efter att ha lämnat Roslagen blev hon en av de första investeringarna hos en kommande svensk storredare, Sven Salén.

12. Flora.Byggår 1871.  Erik Andersson och Fredrik Andersson, Edeby, var delägare med C J Carlsson som huvudredare i början av 1900-talet.  Skeppare Ivar Mattsson, Tomta 1904 – 1913. Förlist 1916.