Partrederier med Erik
Andersson som redare. De
skuggade fälten anger de år ”Jerk-Anders” var huvudredare. Vissa år är också
hans andelstal i rederiet angivna. Sammanställningen är gjord utifrån de
utförliga artiklarna i
Roslagens sjöfartsminnesförenings årsböcker med Lars Nylén som
författare.
|
18 88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
19 00 |
01 |
02 |
03 |
04 |
|
1 |
|
|
1/ 16 |
|
|
|
|
|
|
5/ 72 |
|
18/ 144 |
|
|
|
|
|
Belize |
2 |
1/7 |
|
|
|
|
|
2/ 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Henrik |
3 |
|
|
2/ 16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Signe |
4. |
|
|
|
|
2/ 24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Emilie |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jersö |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1/ 30 |
|
|
|
|
Heinrich Jäde |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2/ 20 |
|
|
|
|
Jupiter |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1/16 |
|
|
|
|
|
|
|
Thrine |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Magnus Huss |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2/ 40 |
|
|
|
Aracan |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nanna |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1/ 38 |
|
Flora |
1. Barken
Belize. Byggd 1853. Huvudredare 1871 – 1874 C J Pira. Huvudredare 1874 – 1899 Erik Andersson.
Förlist i Östersjön november 1899. Andersson började alltså som redare 1871.
Skeppare: Carl Johansson Ortalalund, Erik Mattsson Norrby m.fl.
och slutligen C E Ohlsson, Edeby intill haveriet.
2. Briggen
Henrik. Byggår 1854. Köpt av partrederiet 1884. Huvudredare 1884 – 1888 E
Sjöström. Slutar som pråm i Kristiansand efter 48 år år 1902. Skeppare: Anders
Andersson 1883 – 1890, S E Johansson, ”Harnäsarn”, Gustaf Mattsson Norrby , Olof Magnus Ohlsson Edeby
3.
Barkskeppet Signe. Skeppare: A P Johansson fån Ortala 1888-1896 med 2/16 andelar i rederiet. Mattias Mattsson 1892 . I huvudsak virkestransport Norrland – U.K. Den
43-åriga skutan förliser i Nordsjön 1896.
4.
Skonertskeppet Emilie. Byggår 1865. Skeppare: Matthias Mattsson, Ortala by , Carl
Johansson Ortalalund, T Jansson Marum, C E Ohlsson Mälby. Avtackling vid Karlsviken, Edeby vintern 1900/1901. Slutade som vågbrytare vid
Mälby.
5.Jersö. Byggd 1879 i Roslagen. Skeppare Johan
Johansson Ortalalund 1889 – 1897 och dennes bror Carl Johansson 1898 – 1900, J A Sjöblom
1901 – 1902. Såldes 1903 och användes i filminspelning varvid hon övertändes
och sjönk utanför Öregrund 1922.
6. Heinrich
Jäde byggd i Tyskland 1854. Skeppare Carl Johansson, Ortalalund 1890 – 1895,
Carl Carlsson , Gåsvik 1895 – 1900. Avrustas och
försäljs i Roslagen
7.Briggen Jupiter. Skeppare Anders Andersson, Edeby 1891 –
1901 som efter 46 år till sjöss gick iland 1902 sextiotvå år gammal. Avled i
Edeby 1913. Jupiter var 36 år då hon inköptes 1891 av partrederiet. Övriga Edeby-bor som var mönstrade på Jupiter
1892 var styrman C E Ohlsson (senare skeppare på Belize), matros A Aug. Olsson,
lättmatros Frans Olsson(?). 1898 var även Anders August Ungman bästeman
ombord. Ungman var ordinarie båtsman vid rote68 – Edeby och fick permission för
segelsjöfart under sommaren. Delägare i
dec. 1900 var även skepparen Anders Andersson, Carl Erik Andersson, Fredrik
Andersson, alla Edeby, vardera med andelen 2/20. Efter 1902 ligger Jupiter
förtöjd vid Karlsviken, Edeby, för att sedan säljas som pråm i Stockholm 1906.
8.
Barkskeppet Thrine. Byggd 1874 i Finland. Köpt av partrederiet 1896 med 18
delägare.Skeppare: A P Johansson 1897 – 1901.
9.Barkskeppet Magnus Huss byggdes 1874 och var det näst
största fartyget under Jerk-Anders redarskap med 533 ton. Skeppare: S E
Johansson och senare Per Mattsson. Magnus Huss slutar som pråm i Harg 1908
efter att ha gjort lite längre resor på världshaven.
10.Barkskeppet Aracan, det största segelfartyget hos Jerk-Anders med sina 654 ton,
byggdes 1876 i Sundsvall. Partrederiet med Jerk-Anders som huvudredare tog över
Aracan 1898 och hade henne kvar till 1906 då sjökapten Per Mattson tog över.
Skeppare: S E
Johansson, Per Mattsson m. fl.
11.Barken Nanna seglade under Jerk-Anders redarskap under i
stort sett samma period som Aracan .Hon byggdes 1875 i Tyskland. Skeppare: Mattias Mattsson Ortalalund, 1891-1907, men även Johan Johansson som tog
över huvudredarskapet 1906. Efter att ha
lämnat Roslagen blev hon en av de första investeringarna hos en kommande svensk
storredare, Sven Salén.
12. Flora.Byggår 1871. Erik
Andersson och Fredrik Andersson, Edeby, var delägare med C J Carlsson som
huvudredare i början av 1900-talet. Skeppare
Ivar Mattsson, Tomta 1904 – 1913. Förlist 1916.