Karlsviken - hemmahamn i Edeby















I inte mindre än tre årgångar av Rospiggen har Jupiter beskrivits:
1972: "Briggen Jupiters stormiga resa". Edvin Gustafsson presenterade en artikel utgörande en sammanfattning av några tidningsuppgifter.
1978: "Briggen Jupiter". Manfred Ohlson redovisar i en lång artikel utgående från loggböckerna från 1886.
2003: Med samma rubrik fortsätter Lars Nylén berättelsen om Jupiter genom att arkivet hos Roslagens Sjöfartsminnesförening kompletterats.
Bilderna här är hämtade från Rospiggen 1978. Syftet här är inte att beskriva Jupiter eller hennes resor, utan att i anslutning till dokumentationen i hemsidan om edebyborna hänvisa hit. Under rubriken "gårdarna" t.ex. passar det kanske inte att gå in på personernas sjöliv. Somliga var mer ute på sjön är hemmavid. Det gäller i hög grad kapten Anders Andersson. Däremot var huvudredaren under åren 1891 - 1902, Erik Andersson och upphovsmannen till arkivet, hemma hela tiden.
Andre man från höger på bilden är matrosen A August Ohlsson i 30-årsåldern. Han blev senare bonde i byn. Fotografiet är från 1890-talet under utrustning. Jupiter blev skriven i Edeby 1894 och rederiet var ett bonderederi, i vilket delägarna svarade för var sin tiondedel. Jerk-Anders Andersson blev utsedd till huvudredare. Övriga delägare från byn var skepparen Anders Andersson, skepparen Carl Erik Andersson och dennes bror Fredrik Andersson. Övriga 60% i rederiet ägdes av Ortalaby-bor. I början av 1896 hade Anders Andersson köpt in ytterligare 1/10 och Carl Erik Olsson, bosatt vid Karlsviken inom Mälby, hade köpt 1/20. Genom åren köptes och såldes andelar av väddöbor. Carl Erik Olsson blev Jupiters siste befälhavare 1902.
Månadslönerna (hyrorna) runt sekelskiftet för några edebybor:
1896:
Befälhavaren Anders Andersson f. 1840 hade 50 kr. Dessutom hade befälhavaren s.k. kapplake, en viss provision på frakterna.
Bästeman C E Olsson hade 55 kr, Matros Edvard Olsson 40 kr, lättmatros Konrad Andersson, skepparens son f. 1875, månadshyra 37 kr
1902:
Befälhavare C E Olsson 50 kr, Bästeman August Ungman 65 kr, Konstapel Frans Olsson 62 kr, Lättmatros Acke Modin 40 kr
Jungman Felix Eriksson f. 1887 från Mälby hade 25 kr. Han blev senare kyrkväktare och förfärdigade en modell av Jupiter som nu finns som votivskepp i kyrkan.



Edeby 6:22 var Anders Anderssons hemman vid Karlsviken. Då han med familjen kom från Tulka 1879 köpte han Nr 6 1/16 och 1894 styckade han av halva hemmanet och sålde till skepparen Carl Erik Andersson vars halva fick beteckningen Edeby 6:21. Sedan 1878 hade Anders haft befälet på Emelie. Som edebybo övertog han befälet på briggen Henrik och senare på Jupiter.
Båda fastigheterna hade utsikt över Karlsviken och det måste ha varit en mäktig syn vid de tillfällen fartygen låg i den lilla viken. Även de mot gränsen till Mälby belägna gårdarna, bebodda av släkten Ohlson, hade fin utsikt. Likaså Carl Eriks son David Andersson på norra sidan av 60-de breddgraden som på senare tid hade sin vedskuta Träster liggande i Karlsviken.

Här bredvid en skiss som ska föreställa trakten kring Karlsviken. Går att förstora genom att klicka på den.

På kartan ser vi också var Wilhelm Wickström bodde. I en artikel i Rospiggen 2007 har J Roger Toll beskrivit segelfartyget Jersö, bild nedan.
1889 köptes hon av partrederiet i Edeby för 12000 kr. Jerk-Anders blev huvudredare och skepparen Johan Johansson kom sedan att föra befälet till och med säsongslutet 1897. Då Jersö låg i Gävle 10 maj 1897 och skulle avsegla till Littlehamton gjordes en nymönstring varvid förutom Johansson påmönstrades C P Lindberg som styrman, A P Andersson som konstapel, A J Nyström som matros, J O Jansson som lättmatros, Joh Albin Andersson som jungman och J W Pettersson som kock. Samtliga var från Väddö.
Året därpå, den 11 maj, låg hon på samma plats och nymönstrades följande besättning:
Ny befälhavare blev Johan Johanssons nio år äldre bror Carl (behörighet K.F 1878) f. 1848 Ortalalund. Ny styrman blev Wilhelm Wickström f. 1874, timmerman J G Andersson f. 1848 som var Wilhelms styvfar, E O Larsson f. 1863 var matros, tonåringarna Edv Andersson kock, C A Johansson jungman samt A F Jansson jungman. Den ende som inte var från Väddö var jungmannen Ramsten som kom från Gävle.
Wickström fortsatte som styrman i Jersö för att övergå till skonaren Aurora och där tjänstgöra som befälhavare i olika omgångar t.om. 1905 i Nordsjöfart. Därefter följde tjänstgöringar för Stockholms Transport&Bogser AB där han förde befäl i bl.a bogserångarna Norden och Uranus. Den senare mönstrade han i Visby i sept. 1927 med en månadslön på 360 kr.



Carl Erik Andersson som köpte halva hemmanet av Anders Andersson hade även två bröder, Jan Olof f. 1854 och Fredrik f. 1857.
Johan Olof och hustrun Margareta bosatte sig i Söderfjäll. Troligen var han inte till sjöss, åtminstone inte i större utsträckning. Däremot var både han och Fredrik delägare i Jerk-Anders rederier. Ett bra exempel på hur det gick till att bli delägare visas i köpebrev då Jan Olof köpte in sig med 1/38 i Flora. Detta köpebrev har blivit kvar i Carl Eriks bostad i Edeby. Om Flora, skeppsredaren Carl Johan Carlsson och kapten Ivar Mattson finns en artikel i Rospiggen 1985. Björholma heter numera Byholma.
Fredrik Andersson var däremot till sjöss större delen av sitt vuxna liv och står i nämnda artikel som skeppsredare. En annan av delägarna i Flora var Erik Andersson, Jerk-Anders, som verkligen gjorde rätt för namnet skeppsredare. Bröderna Carl Erik och Fredrik var även delägare i slupen Margareta som byggdes 1879 i Söderfjäll. Margareta finns som akvarell i hemmet i Edeby. Fotot här kommer att bytas ut vid tillfälle.
Fredrik blev senare hemmansägare i Massum (1/24 mtl nr 2) och flyttade dit 1912. Han gifte sig vid 61 års ålder 1918 med den 22 år yngre Teresia Lundberg från Söderfjäll. Hon var fosterdotter till hemmansägare Erik Ersson i Söderfjäll som också var delägare i Flora med 2/38 och avlidit 1907.

David Andersson

Carl Erik Anderssons son David föddes 1893. Efter folkskolan gick han ut på sjön och den första sjöfartsboken 1 juni 1910 visar att David var 1,60 m lång, blå ögon och brunt hår. Enligt sjöfartsboken var han jungman på pråmfartyget "Gimo" från Stockholm 1910 - 1911 och på slupen "Anna Matilda" 1912. På faderns och farbror Fredriks slup "Margareta" var han 1912 - 1915 med undantag för värnplikten i Flottan 1914.
1916 - 1918 var det bogserbåten "Rudolf" av Hargshamn och ångaren "Emil" som gällde, på den senare som befälhavare.
1920 bosätter sig David som nygift med Hedvig Jansson på faderns gård Löfhyddan. Modern hade avlidit 1917. Under kapitlet "gårdarna" finns mer att läsa om David och familjen.
1926 var det dags att med sin egen galeas/skonert "Träster" frakta ved mm. fram till 1937 och därefter under två år befälhavare på "Strömdalen", tidigare Oskar II.

Nedan några kort från familjealbumet som visar "Träster".
























Ovan Träster som lossar ved i Stockholm. David närmast. Johannes Em. Jansson från Edeby tillhörde också Davids besättning.
Vintertid var hon en vanlig syn i hemmahamnen Karlsviken.
T.h. Strömdalen 14 juli 1935.